14 August 2009

Ustaz Asri Dalam Kenangan

Ustaz Asri dan Rabbani adalah antara artis pertama yang pernah aku jumpa secara berdepan. Teringat kenangan menganjurkan Rabbani in Concert bersama Matriculation Student Economics Society (MSES) di dewan Al Malik Faisal (AMF) sekitar tahun 2000/2001 dulu. Masa tu kalau buat konsert nasyid di Matrik UIA memang akan mendapat sambutan hangat terutamanya kalau melibatkan kumpulan Rabbani, Hijjaz dan Raihan. Jualan tiket mesti tak akan menghampakan. Walaupun bayaran yang kami tawarkan kepada Rabbani tidaklah seberapa, tapi mereka tetap memberikan kerjasama yang sangat bagus dalam menjayakan konsert ini.

Semasa konsert Rabbani ni, aku bertindak sebagai Koordinator Program. Antara kerja aku adalah menjaga kebajikan artis dari saat mereka sampai di Matrik UIA sehinggalah ke akhir konsert. Masa tu terasa bangga jugalah sebab dapat tengok kumpulan Rabbani depan-depan mata. Dapat dengar Ustaz Asri melawak. Dapat tengok mereka berlatih pecah suara. Dapat temankan mereka makan selepas konsert berakhir.

Pada aku, kumpulan Rabbani adalah antara kumpulan nasyid yang sangat kreatif dan berbakat. Tengok sahaja pada gaya pakaian mereka, lagu-lagu yang didendangkan, pengisian konsert dan cara mereka berkomunikasi dengan penonton. Menghiburkan dan mendidik jiwa. Justeru aku kira pemergian Ustaz Asri ke rahmatullah adalah satu kehilangan besar untuk industri nasyid Malaysia.
Apakah Rabbani akan mencari pengganti Ustaz Asri atau Rabbani akan bergabung semula dengan Hijjaz sepertimana zaman kegemilangan mereka bersama Nada Murni dulu?

Rasanya tidak keterlaluan kalau aku katakan kekuatan kumpulan Rabbani letaknya pada Ustaz Asri. Rabbani dikenali kerana keunikan suara Ustaz Asri. Apakah Rabbani akan mencari pengganti Ustaz Asri atau Rabbani akan bergabung semula dengan Hijjaz sepertimana zaman kegemilangan mereka bersama Nada Murni dulu?


Michael Jackson, Yasmin Ahmad dan kini Ustaz Asri. Apakah kalian nampak persamaan antara mereka?

No comments: