02 August 2007

Isu Lelaki Bermekap Kumpulan Zapin UIAM

Hmm... isu budak-budak Zapin memakai mekap ini sebenarnya sudah membosankan bagi kami. Kadang-kadang kami dikelirukan oleh macam-macam cakap-cakap orang. Mereka bising, kemudian senyap. Tanpa dalil, tanpa alasan. Sekadar mencetuskan kontroversi barangkali. Untuk itu saya hadiahkan entri ini untuk mereka. Ini adalah pendirian kami, IIUM Zapin Group.
Satu peringatan, kami amat jarang memakai mekap ketika membuat persembahan. Jika kami memakai mekap sekalipun, ia bukanlah kerana kami mahu menyerupai perempuan. Kami sudah cukup berbangga memiliki wajah tampan untuk digilai wanita-wanita normal! Walau apapun, komen dan pandangan anda amat kami alu-alukan.

HUKUM LELAKI MEMAKAI MEKAP
Hukum asal sesuatu perkara termasuklah perhiasan adalah HARUS, melainkan ada dalil yang mengharamkannya. Jadi, pakai bedak umpamanya, untuk mengelakkan muka berminyak tidak dilarang oleh mana-mana nas syarak.

Malahan syarak menggalakkan seseorang muslim berketrampilan bersih dan kemas. Dalam hadis sahih Muslim dan lain-lain:
"Tidak masuk syurga orang yg ada dalam hatinya takabur walau seberat zarah"
lalu sahabat bertanya: Apa pendapatmu tentang seorang lelaki yang suka pakaiannya cantik, dan sepatunya cantik.
kata Nabi: "Sesungguhnya Allah cantik, dan sukakan kecantikan. Takabur ialah: tidak menerima kebenaran, dan memperlekehkan manusia".

TETAPI
Sesuatu perkara yang HARUS pada asalnya, boleh bertukar kepada haram dengan sebab perkara luaran. Contohnya dalam permasalahan kita, seorang yang bermekap dengan tujuan untuk membuat persembahan yang haram, atau untuk berlakon dalam perkara yang dilarang syarak, atau memakai mekap kerana mahu menyerupai wanita, atau memakai mekap yang diperbuat daripada perkara haram. Walaupun hukum asal ialah HARUS, tetapi bertukar kepada HARAM dengan sebab luaran.

Untuk mudah memahami, ulama Usul membahagikan HARAM kepada jenis.
1) Haram pada zatnya: seperti zina, mencuri
2) Haram kerana sifatnya: seperti arak haram kerana memabukkan.
3) Haram kerana perkara luaran: seperti membeli pisau tujuan untuk bunuh orang. (Beli pisau: HARUS, tetapi bunuh orang :HARAM, jadi beli pisau pun jadi HARAM.

Masalah lelaki mekap ini, boleh masuk bahagian ketiga, sekiranya tujuannya haram. Kalau tiada bercampur dengan perkara haram maka hukum ASALNYA HARUS.

Wallahu a'lam.

Sumber: http://www.al-ahkam.net/

3 comments:

jr said...

pergi mati sape yang marah2 tu...deme bukannya nak jadi bapuk. org dengki mmg macam2...ko percaya la ckp aku ni...fimiliar sgt aku spnjg berkecimpung teater dulu. pakai bedak, ubat ketiak pun heran...

AzZ said...

aku bc post ni dlm blogspot zamri.then br tau pasal cte mekap zapin uia ni.sian korang.. ala org dengki sbb korang best.

an-nidxam said...

org melayu mmg begitu perihalnya. memandang buruk apa yang mereka sendiri tidak tahu. terlalu melampaui adat berbanding agama. huhu~