30 December 2011

11 Cerita Tentang 2011

Teruja menunggu tahun baru. Terutamanya tarikh 12.12.2012 yang merupakan tarikh kelahiran yang dinanti-nantikan. Ini adalah 11 ringkasan cerita tentang aku dan tahun 2011. Harap-harap jadi iktibar untuk tahun depan.

1. Apak sakit dan hampir seminggu terlantar di Hospital Lipis. Entah apa puncanya pun tak tahu. Memberikan aku pengalaman pertama berjaga malam di hospital, memandikan apak di pagi hari, menaiki ambulans dari Lipis ke Temerloh dan melihat sendiri operasi CT Scan. Moga apak dan seluruh ahli keluarga 66 sihat walafiat untuk tahun-tahun mendatang.

2. Dapat belikan mak rantai emas yang dia idam-idamkan dengan duit bonus 2011. Alhamdulillah. Saiz rantai tu sangatlah kecil, walaupun harganya beribu-ribu ringgit. Insya Allah ada rezeki boleh dapat yang lebih besar tahun depan ya mak. Hehehe~


3. Cuti-cuti Malaysia ke Teluk Cempedak, Cameron Highland, bandar Kuching, main paramotor di Pulau Indah, mandi sungai di Ulu Chepor, BBQ di Sungai Gabai, meneroka Pulau Langkawi, dua kali ke bandar Melaka dan bercuti tahun baru 2012 di Pulau Pinang. Hanya sekali merentas sempadan Malaysia yakni ke Singapura. Tak sabar nak tunggu cuti tahun depan !

4. Ini adalah tahun ketiga di PETRONAS dengan memegang jawatan yang sama. Lebih memuaskan hati apabila kerja kita dihargai oleh rakan sekerja. Insya Allah akan ada berita menarik menanti tahun depan. Tamat sudah kontrak jawatan dalam HRM Young Professional Executive club (HYPE). Tahun depan aku perlu fokus untuk mencipta cabaran-cabaran yang baru.

5. Dua kali berpindah rumah sewa. Dari Keramat ke Taman Shamelin dan sekarang di Bandar Tun Razak. Cukuplah merasa hidup orang bujang. Tahun depan adalah masa terbaik untuk beli rumah dan kereta sendiri. Amiiinnn :)

6. Pemantun UIA sekali lagi berjaya ke peringkat akhir pertandingan dan disiarkan secara langsung di TV1. Kumpulan zapin Nafastari berjaya membuat persembahan sehingga ke tingkat 41 Menara Berkembar PETRONAS. Aku mahu terus membuang stress bersama kalian ok ;)

7. Perginya seorang kawan baik bernama Wan Ahmad Fadzil aka Jay pada 1 Mac 2011. Dikejutkan lagi dengan pelbagai dugaan daripada Allah SWT kepada beberapa orang rakan baik dek kemalangan dan sakit yang panjang. Syafakallah. Semuanya tak lain tak bukan untuk memberi amaran kepada diri kita sendiri. Aku memohon perlindungan dariMu, ya Allah.

8. 2011 aku banyak bekerja dan banyak juga sakit-sakit. Tahun depan perlu lebih banyakkan senaman dan aktiviti-aktiviti menyihatkan. Mungkin ke gimnasium membina otot dan membuang boroi? Hahaha abang sasa :p

9. 2011 aku masih lagi gembira bergelar si bujang. 2012 semestinya tahun yang lebih mencabar jiwa cewah! Kawan-kawan sebaya ramai yang dah berkahwin dan beranak-pinak. Kadang-kadang segan nak ke majlis kenduri kendara sebab malas nak menjawab soalan yang sama huhu. Tahniah untuk kalian semua. Doakan aku cepat bertemu jodoh !


10. 2011 adalah tahun terakhir untuk aku bergelar remaja 20an hehe. Baru nak merasa umur 29 beberapa minggu lepas, dan esok lusa aku dah meningkat jadi 30 pula. BMW 3 series - kata orang. Harganya pun mahal kan? ;)

11. Ini adalah entri blog yang ke 57 untuk tahun 2011. Paling banyak dalam sejarah menulis di sini sejak tahun 2004. Ternyata, 2011 menyimpan macam-macam kenangan pahit manis menyebabkan aku meluahkan satu persatu di sini. Terima kasih kerana membaca oranglipis.blogspot.


Selamat tinggal 2011. Selamat datang 2012!
Aku memerlukan bantuan daripada facebook timeline untuk menulis cerita-cerita di atas.. huhu!

24 December 2011

Kisah Kucing-Kucing Terbiar


Tiada apa yang lebih mendidik jiwa sendiri daripada melihat kehidupan makhluk yang lain.

Semalam aku berkesempatan untuk melawat Abang Bakri dan haiwan-haiwan jagaannya di kaki Bukit Tabur. Jom baca blog tentang kucing-kucing terbiar di blog Abang Bakri di kucing2terbiar.blogspot .



Dah lama tak ke sini. Kucing yang dulunya masih sekecil tapak tangan, sekarang dah penuh di atas ribaan. Boleh dibuat bantal peluk di malam hari. Kucing yang dulunya berkurap, sakit-sakit dan bertempek tahi mata, sekarang dah comel, gebu dan manja. Boleh jadi teman bermain dan menenangkan jiwa.


Aku bangga dengan usaha murni Abang Bakri, sejak aku mengenali dia lebih 5 tahun yang lepas. Seorang lelaki mulia yang sanggup menjaga kucing-kucing yang dibuang orang. Bukan setakat kucing tapi kambing, anjing, tupai dan apa sahaja binatang yang sesat ke rumahnya di kaki Bukit Tabur. Ada yang hidup sihat, ada yang mati terkubur di situ. Termasuklah kisah sedih si anjing Peace yang menjadi lagenda di kalangan pendaki Bukit Tabur. Anjing inilah yang dulunya menyambut kedatangan aku dengan ekornya yang tergedik-gedik tanda ingin berkawan. Hidup dan matinya adalah di kaki bukit itu juga.

Sesungguhnya tiada apa yang lebih mendidik jiwa sendiri daripada melihat susah senang kehidupan makhluk yang lain. Agar kita lebih bersyukur dan menikmati kehidupan dengan seadanya :)

Ini namanya Cik Puan Melaka, sebab asalnya adalah dari bandar Melaka.
Gebu dan gemuk. Duduk penuh semeja huhu ~


video
Ini si tompok yang berpenyakit urat sarafnya. Membuatkan dia tak mampu berjalan dan berdiri dengan tegak. Meruntun perasaan mereka yang melihat kecekalan dia meneruskan hidup.

video
Ini sebahagian daripada kucing-kucing yang ada di rumah Abang Bakri. Lain kali kami datang lagi ya :)


05 December 2011

Ombak Rindu

Ombak Rindu. Membuatkan hati saya bergumpal pekat di dalam rindu-rindu yang lama tersimpan. Setiap kali Aaris mengucapkan rindu kepada Izzah, hati saya turut sama meruntun resah. Teringat tentang rindu-rindu yang juga pernah menguasai saya satu masa dulu. Rindu yang sangat-sangat rindu.

Meninggalkan kerusi panggung ibarat membawa batu bata. Berat yang tak mampu dilepaskan dengan sekadar keluhan. Ombak rindu sungguh-sungguh mencengkam jiwa. Memanggil semula segala rasa rindu yang dulunya pernah saya sia-siakan.

Menonton Ombak Rindu mengembalikan nostalgia zaman cinta 90an. Menonton Ombak Rindu ibarat menerima hukuman kepada dosa-dosa silam saya pada rindu yang dulu. Sangat-sangat rindu!