31 August 2007

Selamat Merdeka.... an-nidxam!




Selamat Merdeka Malaysia! Dah 50 tahun rupanya. Dan selamat merdeka juga untuk aku haha! Alhamdulillah, akhirnya aku berpeluang juga menghadiri majlis konvokesyen sebagai meraikan tamatnya 6 tahun aku bermastautin di Taman Ilmu dan Budi ni. 2 tahun di Pusat Matrikulasi dan 4 tahun lagi di Kampus Utama Gombak. Fuh! Lama gila kan? Sebenarnya aku dah hampir-hampir terlupa tentang majlis ni sebab agak serabut dengan zapin dan resume. Aku terlambat nak ambil jubah konvokesyen. Mujur saiz aku masih ada. Tapi segalanya tetap berjalan lancar. Aku tetap seronok dan bangga.

Kata seorang kawan, menghadiri majlis konvokesyen hanya sekadar simbol. Simbol kepada berakhirnya tempoh pembelajaran kita di UIA ni. Jadi pada dia, hadir atau tidak ke majlis ni bukanlah perkara penting kerana yang lebih penting adalah memiliki segulung ijazah. Namun pada pandangan aku, majlis ni sangat penting. Ia ibarat hadiah kepada ahli keluarga aku kerana ini adalah kali pertama mereka merasai suasana majlis konvokesyen. Sekurang-kurangnya apabila orang bercerita tentang konvokesyen, mereka dapat membayangkan dengan tepat akan bagaimana rupa bentuknya.

Apapun, tahniah kepada semua graduan UIAM yang ke 23. Banyak yang perlu kita lakukan selepas ini untuk menjadikan majlis graduasi bukan sekadar simbol, tapi sebagai pembakar semangat untuk menjadi yang lebih terbaik! Insya Allah…

Terima kasih kepada Adnan sebagai penaja persalinan aku (aku tak perlu beli baju baru pun untuk majlis ni hehe) dan juga Pijan sebagai pengapit aku (haha! teman setia -lah lebih kurang). Pijanlah yang banyak tolong peringatkan aku tentang banyak benda termasuk tentang persediaan untuk majlis ni. Macam nak kahwin je kan? Hmmm.. aku tahu apa yang korang fikir…hehe. Selamat datang ke dunia baru! Selamat Merdeka Malaysia!

No comments: