01 August 2009

Kisah Seram di Kala Malam

Hari ini adalah hari pertama aku terpaksa pulang lewat dek timbunan kerja yang tak sempat disiapkan siang hari tadi. Jarum jam sudah melewati 7.45 malam. Hanya aku seorang yang masih setia duduk di dalam pejabat. Justeru hanya lampu kecemasan dan lampu di atas kepala aku sahaja yang masih menyala.

Usai solat Maghrib tadi, aku masih melekat di depan komputer. Dalam sunyi suasana, kedengaran bunyi papan kekunci komputer diketik-ketik dari meja belakang. Bunyinya datang dari satu meja ke satu meja yang lain. Kesemua meja tersebut kosong tapi seolah-olah ada orang yang sedang menaip. Aku bangun berdiri dan menjenguk-jenguk sekeliling. Bunyi tersebut hilang.
Cepat-cepat aku selesaikan kerja, tutup komputer dan terus menuju lif untuk pulang ke rumah. Aku tak mahu menganggu "mereka" bermain.

Aku kembali kepada kerja yang hampir selesai. Tapi konsentrasi aku terganggu lagi. Terdengar bunyi kertas direnyuk dari arah meja belakang. Bukan sekali tapi dua tiga kali. Cepat-cepat aku selesaikan kerja, tutup komputer dan terus menuju lif untuk pulang ke rumah. Aku tak mahu menganggu "mereka" bermain.

***

Lebih kurang jam 8.30 malam, mesyuarat baru sahaja bermula di Tingkat 62. Entah bagaimana, terlihat kelibat putih di luar tingkap. Menyerupai susuk tubuh seorang manusia. Seolah-olah terjatuh dari tingkat atas dan terus melayang ke bawah. Hanya dua orang ahli mesyuarat yang duduknya menghadap tingkap dapat menyaksikannya. Kedua-duanya hanya mendiamkan diri sambil memandang antara satu sama lain. Pengerusi mesyuarat pula seperti dapat merasakan gementar hati mereka berdua. Lantas serta merta mesyuarat ditangguhkan. Mesyuarat dihentikan bersama keheningan malam. Tanpa sebab dan tanpa banyak soal daripada semua ahli mesyuarat yang lain. Tiada siapa yang berani untuk bersuara. Hanya bulu roma yang meremang.


Sayang, sebulan lebih lagi untuk kita mengukir sejarah. Hanya Dia yang Maha Mengetahui.



2 comments:

DA1882 said...

wah wah wahhhh... sebulan lebih ape tu sayang? ekekekeke..

Anonymous said...

eeeeeeeeeee
meremang bulu romaaaa

tatutnyer nak stay back malam2 lagi

-atbk-