31 December 2010

Siti di Alam Fantasi 2010

Seronok dan ceria berwarna warni! Itu perkataan yang sesuai untuk teater ni. Satu persembahan teater yang penuh warna warni dan lucu membuatkan aku mahu kembali menjadi kanak-kanak. Jalan ceritanya sangat mudah yakni tentang pengembaraan Siti (Liyana Jasmay) dan pembantu rumahnya (Ebi Yus) mencari batu geliga saktinya yang hilang. Sepanjang pengembaraan, mereka bertemu dengan ratu labah-labah jahat (Vanidah Imran), sesumpah yang mendebarkan, geng katak perasan, geng lipas yang nakal, geng ulat bulu gedik, geng duyung ayu dan macam-macam lagi.


Teater ni menarik kerana banyak menggunakan kesan bunyi, pencahayaan laser yang berwarna warni dan semestinya kostum yang cantik. Babak di dalam laut sangat memukau mata. Terasa seperti melihat sebuah akuarium besar di atas pentas. Berhiaskan ikan duyung yang bergantungan seolah-olah sedang berenang di depan mata, dikelilingi batu karang dan rumpai laut yang sangat cantik berwarna warni.

Watak paling menarik adalah empat ekor lebah lucu lakonan kanak-kanak yang comel belaka. Tergedik-gedik badannya supaya nampak seperti lebah yang sedang terbang. Tak kurang juga watak Pokok (Johan Raja Lawak) yang bersahaja dan watak ulat bulu yang memang gatal!


Keseluruhannya, teater ni memang mencapai jangkaan aku yang mahu masuk ke alam fantasi. Tapi kalau dapat duduk di kerusi yang paling bawah (stall) mesti akan lebih berpuas hati kerana akan terasa seperti benar-benar masuk ke alam fantasi. Apapun tahniah buat semua pelakon, tenaga kerja dan pengarahnya Aminah Raphor. Bukan kanak-kanak saja yang suka, bapak budak pun aku tengok bergelak ketawa tak ingat dunia! Hahahaha.


Selalu berkasih sayang, sepanjang hayat akan dikenang,
kaya bukan angkuh meraja, miskin bukan hamba selama.


Kredit gambar:
axa87.blogspot.com,
bluebuzzportal.blogspot.com,
azreeariffin.blogspot.com,
jumir-myspace.blogspot.com,
Boleh baca banyak lagi tentang teater ni dengan gambar yang cantik di atengbest.blogspot.


4 comments:

iKhRam said...

dari gambar2 dalam entry tu.. nampak cam 'meriah' sgt citer ni..

kalau ada peluang rasa nak sagt menontonnya..

NizamA said...

memang meriah,.. hati rasa nak terkinja kinja macam kanak-kanak hehe

@xiM said...

pegi tak ajak!!menyampah..

NizamA said...

siapa suruh duduk jauh2 hehe