24 December 2011

Kisah Kucing-Kucing Terbiar


Tiada apa yang lebih mendidik jiwa sendiri daripada melihat kehidupan makhluk yang lain.

Semalam aku berkesempatan untuk melawat Abang Bakri dan haiwan-haiwan jagaannya di kaki Bukit Tabur. Jom baca blog tentang kucing-kucing terbiar di blog Abang Bakri di kucing2terbiar.blogspot .



Dah lama tak ke sini. Kucing yang dulunya masih sekecil tapak tangan, sekarang dah penuh di atas ribaan. Boleh dibuat bantal peluk di malam hari. Kucing yang dulunya berkurap, sakit-sakit dan bertempek tahi mata, sekarang dah comel, gebu dan manja. Boleh jadi teman bermain dan menenangkan jiwa.


Aku bangga dengan usaha murni Abang Bakri, sejak aku mengenali dia lebih 5 tahun yang lepas. Seorang lelaki mulia yang sanggup menjaga kucing-kucing yang dibuang orang. Bukan setakat kucing tapi kambing, anjing, tupai dan apa sahaja binatang yang sesat ke rumahnya di kaki Bukit Tabur. Ada yang hidup sihat, ada yang mati terkubur di situ. Termasuklah kisah sedih si anjing Peace yang menjadi lagenda di kalangan pendaki Bukit Tabur. Anjing inilah yang dulunya menyambut kedatangan aku dengan ekornya yang tergedik-gedik tanda ingin berkawan. Hidup dan matinya adalah di kaki bukit itu juga.

Sesungguhnya tiada apa yang lebih mendidik jiwa sendiri daripada melihat susah senang kehidupan makhluk yang lain. Agar kita lebih bersyukur dan menikmati kehidupan dengan seadanya :)

Ini namanya Cik Puan Melaka, sebab asalnya adalah dari bandar Melaka.
Gebu dan gemuk. Duduk penuh semeja huhu ~


Ini si tompok yang berpenyakit urat sarafnya. Membuatkan dia tak mampu berjalan dan berdiri dengan tegak. Meruntun perasaan mereka yang melihat kecekalan dia meneruskan hidup.

Ini sebahagian daripada kucing-kucing yang ada di rumah Abang Bakri. Lain kali kami datang lagi ya :)


4 comments:

Admin@Papa Meow said...

T kasih ... bila masa amik bideo tuu :D

Anonymous said...

Abg bakri :)
Kitorang rakam video masa lepak2 lepas maghrib tu huhu

-oranglipis

Anonymous said...

alhamdulillah sya penah mendaki bukit tabur bersama ngan anjing peace..... seronok mendaki seorang diri bersama seokor anjing yang comel

~ adam

MonizaM said...

Adam: tak takut mendaki seorang diri sebab ada Peace kan? Salam kenal :)