31 August 2016

Rasa yang Tertangguh

Ini adalah sebahagian daripada tulisan terbengkalai yang terus disimpan di dalam kotak "draft". Tak tersambung. Tak terluahkan. Tergantung dan terbiar. Tapi kalau dibaca semula, ada rasa yang tertangguh. 

18 Mei 2011 - PISAU

Jangan ambil ringan kala matahari terbit di timur. Sampai masa terbitnya di barat. Bimbang nanti cintamu ibarat pohon bertukar daun, hijaunya sebentar cuma. Sampai masa akan tumbang bersama ranting mati. Ditebang orang sampai ke akar.

Di hatinya ada luka. Dan di tangannya ada pisau untuk melukakan hati yang lain. 


3 Februari 2011 - CINTA LUKA

Menaruh kasih dengan orang yang baru putus cinta bukanlah sesuatu yang indah. Kecewanya pada cinta bukan saja menakutkan dirinya sendiri, tapi juga menakutkan aku yang cuba mencintai dia. Berikanlah apa saja janji, apa saja bukti, takkan lut parut hatinya.

Kerap kali hatinya berparut digores cinta. Sekerap itulah juga air matanya mengalir membasuh luka. Apa kau fikir, janji-janji kosongmu itu mampu untuk menawan kembali hati lukanya? Tidak, bukan semudah itu.

16 Julai 2009 - DIA MATI

Hidupnya gemilang. Tapi akhirnya dia mati. Maka di penghujung penceritaan, ditulis segala metafora, sastera pujangga, ayat-ayat melankolik, kata-kata sedih, semata-mata untuk menggambarkan betapa kematiannya adalah sangat mengecewakan bagi semua pihak, menyedihkan setiap kaum kerabat, menagih air mata si pembaca bagi melambangkan seribu kekesalan.

Mengapa tidak hanya dituliskan "Dia mati". Cukup. Itu sahaja. Titik.

Biarlah hidupnya yang gilang gemilang diingat orang. Bukan kematiannya.


19 Februari 2009 - JIKA KAU RINDU

Jika kau rindu, perkara-perkara yang sederhana boleh menjadi sangat mempersona.







No comments: