29 March 2005

Why we need exam?

Final exam; today: just one paper left! But I'm sick already! Luckily this semester i've got no problem with my carried marks. All subjects are getting more stable right now. Tapi, harap-harapnya aku tak jawab syok sendiri masa final exam. Rasa macam dah jawab betul, rupa-rupanya salah, sebab salah faham soalan.

Hai, kenapalah bila masa nak exam ni la kita mula rasa nak enjoy giler2. Masa study enjoy jugak, tapi nak final exam lagi hebat enjoynya. Yalah kelas takde, tak payah bangun pagi-pagi. Malam boleh lepak sampai mandi embun jantan. Nak tidur takut terlepas subuh. So, lepas subuh baru tidur... hish! Rosak jadual hidup aku.

Tapi setakat ini hanya exam sahajalah yg mampu jadi perangsang atau motivasi utk budak2 study. Kalau takde exam, maksudnya, semakin malaslah budak-budak Malaysia ni. Aku dah mula fikir dari tingkatan dua lagi tentang pengganti kepada exam untuk menguji kecerdikan pelajar. Why we need exam? Tapi sampai sekarang aku masih belum jumpa penggantinya. Maka, tekad-redah-tabah- jelah. Ujian ada di mana-mana. Kenalah bersiap siaga selalu.

Adakah aku ini selalu bersiap siaga?

No comments: