27 June 2010

Pariwisata Di Pulau Bali

Ini cerita empat hari tiga malam di Pulau Bali. Bau pantainya seharum cempaka, irama ombaknya semerdu seruling. Asyik. Dan menyegarkan. Liburan yuk!

Hari pertama, usai mandi dan mendaftar di Wina Holiday Villa, kami langsung ke Tebing Batu Uluwatu. Aku sentiasa dalam ketakutan sepanjang berada di atas bukit ni. Debaran dada sekuat hempasan ombak yang gede'. Semuanya gara-gara monyet di sini yang suka curi cermin mata. Monyet-monyet ni rabun agaknya haha!

Kunjungan ke Bali tak lengkap kalau tak ke Tanah Lot. Menyaksikan matahari tenggelam di balik ombak besar yang menghempas "daratan bertanahkan air" (Tanah Lot). Buih-buih ombak di Tanah Lot menyatukan tanah dan air. Kalau aku ke Bali lagi, aku nak habiskan satu hari hanya di Tanah Lot.

Makanan paling popular di Bali adalah Babi Guling huhu. Tapi makanan-makanan di atas semuanya ditanggung halal. Terima kasih kepada pemandu pelancong kami, Sang Ayu. Kami duduk makan di restoran setinggi Bukit Bedugul dan Kintamani, hingga serendah tepian pantai Beach Bali Cafe dan Pekan Kuta. Makan sambil berselimut kabus gunung, bernafas semilir padi bukit, bergendang ombak besar dan berpijak pasir putih. Semuanya kami rasa.

GWK Cultural Park: di sini letaknya patung-patung berhala terbesar di Indonesia, diberi tonton tarian Kecak dan dijamu selera di Jendela Bali (The Panoramic Resto) yang berlatarbelakangkan panorama Pulau Bali. Ukiran batunya memukau mata.


Antara aktivitas di pantai Nusa Dua yang bisa membakar warna kulit kalian persis penduduk tempatan. Tak hairanlah kalau foreigner ingatkan aku ni waiter di restoran. Ada ke dia orang suruh aku ambilkan cawan minum? Cis!

Segalanya mengasyikkan di Bali. Cuma sedikit kecewa sebab tak dapat lihat Tasik Batur di Gunung Berapi Kintamani dek kabus yang menebal selepas hujan. Apapun, aku tetap seronok selama di sana. Ada sesiapa yang mahu ke Bali? Berbaloi baloi hehe..

No comments: