17 November 2008

Hidup Pasca Hangzhou

Alhamdulillah, perjalanan pergi dan balik ke Hangzhou (baca: Hang-jo) lancar dan menggembirakan. Terlalu banyak pengalaman manis untuk diceritakan tapi tak terceritakan. Belum berkesempatan untuk bercerita panjang lebar kerana sejurus selepas menjejakkan kaki di tanah Malaysia, aku ditemukan dengan dua perkara.

Pertama adalah berita gembira. Bukan apa-apa, projek zapin saja. Hehehe. Ada persembahan yang akan dijayakan dalam tahun ni. Maka, siang hari aku ke kantor, dan malam hari ke dewan latihan. Setiap hari. Fuh penat! Maklumlah dah hampir setahun tak berzapin. Tapi tak mengapa, yang penting puas dan menggembirakan hati. Buat melepaskan gian untuk berzapin hehehe.
Yang kedua adalah berita yang sangat tidak menyenangkan. Rakan serumah bernama XYZ buat hal. Dia sepatutnya berpindah keluar dari rumah aku hujung Oktober lepas. Tapi dia keluar dari rumah dengan meninggalkan hutang sewa rumah dan hutang bil api air lantas menyakitkan hati aku dengan tipu daya dia selama ni. Lebih menyakitkan hati lagi, sejurus aku balik dari Hangzhou, pintu bilik dia dikunci padahal dia sepatutnya sudah berpindah keluar. Kasihan kepada rakan serumah aku yang baru tak dapat masuk bilik. Sehingga sekarang aku masih belum dapat menghubungi XYZ tu. Berpuluh-puluh kali aku telefon tapi tak diangkat atau dimatikan. Hanya satu SMS dia yang masuk ke dalam telefon aku pada 13 November berbunyi, "Sori zam. Aku kat muadzam sekarang. Aku ada interview pejabat agama Muadzam. Aku duduk di rumah bapak mentua sekarang. Apa-apa hal nanti aku setel dengan kau. Tq." Dan sekarang dia masih berdiam diri.
Inikah perangai bakal pegawai Jabatan Agama yang baru sahaja berkahwin 25 Oktober lepas? Arggghhhhhh! Hilang mood aku nak bergembira dengan Hangzhou dan zapin! Tak apalah, demi meredakan keadaan, aku letakkan sikit gambar-gambar aku di Hangzhou...

Tony, salah seorang daripada seratus sukarelawan dari Chen Jiang University, yang setia mengiringi delegasi Malaysia ke mana sahaja. Tingginya dia!

Di depan People's Great Hall untuk Majlis Pembukaan bersama Penolong Pengarah Unit Antarabangsa, boss nombor dua aku.

Hari pertama, kedua, ketiga, mesyuarat, mesyuarat, mesyuarat :)

Di dewan pameran kelolaan aku dan rakan sekerja aku tu

Melawat kuil Buddha yang paling terkenal di Hangzhou. Tak tahulah apa yang kami cari di sini huhu~

Kesejukan di atas feri mengelilingi Fish Island sebelum ke Zhin Yiang Lace Manufacturing Factory

Naik bot di Westlake - tarikan utama Hangzhou

Hari terakhir di Putian Arts and Crafts City, disambut oleh tarian-tarian tradisional masyarakat China dan ratusan warga bandar Putian. Nampak je panas, tapi tapak tangan tetap kesejukan.

Sebahagian daripada ratusan warga Putian Arts and Craft City yang bangga menyambut kami sejak dari pagi.

7 comments:

Ahmad WM Omar said...

Saya seronok melihat rakaman2 kenangan kamu di China. Dan saya turut berasa geram dan sakit hati bersama-sama kamu tentang bekas teman serumah kamu yang sungguh tidak beradab itu!

ainunl.muaiyanah said...

cemburunya saya tengok dia berjln-jln sini sana

Wasunni Al-Kelantani said...

salam

sahabatku Nizam..adakah bekas rakan serumah kau saudara XYZ adalah rakan yang aku kenali juga..

sabar zam..ragam dunia mmg camtu..

by da way..seronok tgk gambar ko di China tu..hehe

adios Bro..

-areme faiz- said...

bro..
g china tak cakap...
takde souvenier ke??
saya dah tak pakai blog frenster...
dah ada blogspot..
do visit..

an-nidxam said...

terpaksalah tabahkan hati apa yg dia wat kat aku huhu.. silap aku jugak terlalu percayakan dia utk bank-in kan duit sewa rumah sume.. salah ke kita percayakn kawan ek? ermm..

aritu buka pintu bilik guna kunci pendua dpd tuan rumah, tp bilik kosong. argh! lagi sakit hati. kalau ada brg boleh jugak sita haha~

Artozy said...

hahaha memang tujuan dia gurau kasi hati panas je tu. anyway hangzhou ni jauh je dari beijing?

Ad Rifza said...

Wahh besh2 jenjalan ke China yaa...Tapikan macam pernah tgok jer tuan blog tapi dimana ya??..hehe...Thanks sbb komen my blog..Salam bloggers kay..