17 November 2005

Catatan Aidilfitri 1426H

Aidil fitri berlalu lagi. Sekarang aku dah pun selamat melaporkan diri di UIA ni. Maklumlah, nak tambah duit poket, aku kerja sambilan di pejabat kolej kesayangan aku ni, Mahallah Ali. Hari Raya? Tahun ini aku kira paling meriah selama aku bergelar pelajar UIA. Memberi satu pengertian yang berbeza daripada yang sebelumnya.
Sebab yang pertama, aku telah dipertemukan semula dengan kawan-kawan lama zaman sekolah dulu. Dua hari aku habiskan beraya ke rumah-rumah mereka. Tapi sayang, tak dapat ke rumah terbuka Mad (KP sekolah aku dulu), khabarnya ramai yang datang. Seperti biasa, masing-masing mula menceritakan kembali segala apa yang pernah berlaku dulu. Betapa indahnya zaman persekolahan. SMK Setia Wangsa dan SMK Clifford akan tetap aku ingat sebagai tempat jatuh bangun aku untuk aku belajar berlari segagah hari ini.
Sebab keduanya, raya kali ini semua pelajar UIA tak perlu nak peningkan kepala memikirkan persediaan untuk exam sepertimana yang dialami oleh budak-budak universiti lain. Kami telah selamat menduduki semua exam dalam sebulan Ramadhan yang lepas dan balik raya dengan segembira-gembiranya.. hehe. Dan kami diberi cuti selama sebulan Syawal. Raya sakan lah korang!
Sebab ketiga, aku telah dijemput menghadiri rumah terbuka seorang yang bernama kawan. Istimewanya, sesuatu telah berlaku semasa majlis tersebut dan semestinya akan menjadi sejarah yang tak mungkin aku lupakan. Entahlah, aku tak tahu apa aku patut rasa... suka, gembira, sedih ataupun marah. Tapi yang penting, ia adalah sejarah penting dalam hidup aku.
Sebab yang terakhir agak tipikal bunyinya, tapi bagi aku ia menarik untuk dirakamkan. Aidil Fitri mengingatkan aku siapa kawan aku selama ini, mengimbas kembali memori persahabatan selama setahun yang lepas, dan mengajar aku erti menghargai setiap orang yang berada di sekeliling kita. Terima kasih teman.
Tuhan, jika ini Syawal aku yang terakhir, Kau terimalah segala kehambaan aku selama 23 tahun ini. Salam Syawal 1426H.

1 comment:

jr said...

apsal tegbod ko xmuncul...lame tak hapdet ni...hehe