07 August 2011

Murtabak Cinta



Kami berjanji lewat jam 5 petang. Bukanlah sungguh berjanji, sekadar tanya berbasa basi. ''Berbuka dengan siapa hari ni? Di mana?" Kami sepakat ke bazaar ramadhan Permaisuri. Bazaar sepanjang hampir satu kilometer. Fuh meriah dengan bermacam-macam bau!

Entah kenapa, hari ini aku sangat teringin nak merasa murtabak. Mata melilau mencari murtabak yang paling enak di mata. Begitulah insan pada bulan puasa. Kita lebih percayakan mata, kemudian nafsu, kemudian lidah, kemudian akal. Dah terkena baru terkesima :p

Seperti biasa, lagi dicari, semakin jauh dia lari. Tiada satu pun gerai yang berjaya mencuri hati. Isi tebal tapi lebih tepung dan kurang daging. Harga murah tapi nipis macam roti canai. Nampak sedap tapi harga tak jejak ke bumi. Ah beginilah selalu. Bila aku suka, kau kata belum bersedia. Bila aku benci kau kembali mencuri hati.

Aku pulang berbuka puasa tanpa dapat membeli murtabak. Tak mengapalah. Kalau bukan hari ini, esok lusa ada rezeki barangkali. Lagipun kawan aku kata, kalau kita sukakan sesuatu, bersedialah untuk melepaskannya. Kalau nanti dia datang kembali, itulah hak milik.

Akhirnya aku berbuka dengan karipap kentang lagi. Sendiri sendiri, bukan dengan dia. Alhamdulillah. Selamat berbuka dan salam ramadhan al murtabak! Eh silap, al-mubarak :p

6 comments:

Nizam said...

Dulu koi minat mertabak ni tapi sekarang tak nyelere la pulok

aziekz said...
This comment has been removed by the author.
aziekz said...

amboi mendalam maksud..kalau kita sukakan sesuatu,bersedialah untuk melepaskannya..kalu nnt dia kembali,itulah hak milik..mmmM,,

Salamiah Endut said...

hihi! Ramadhan al Murtabak! hihi..

may Allah accept all of our good deeds enshaALloh!

happy Romadhon al Mubarok ^^

nazwellazo said...

meh taiping ade murtabak power..

MonizaM said...

Aziekz: renung2 kan lah hehe

Salamiah: slmt berpuasa juga ;-)

Naz: mesti sedap kan?