19 November 2007

Video Festival Zapin MAKUM 2007 !

Video persembahan UIAM di Festival Zapin MAKUM 2007 kini boleh disaksikan di youtube.com. Hehe.. berterima kasihlah kepada "tintaberdarah" yang sudi memuatnaikkan video tersebut. Setakat hari ini, hanya ada video dari UPM dan UIAM sahaja. Mungkin yang lain akan menyusul.



Apa lagi.. pergilah layan. Komen jangan tak komen hehe. Lawat URL ini: www.youtube.com/tintaberdarah

Tapi setelah aku menelaah video ini entah berapa ratus kali, ada sesuatu yang aku nak kongsi cerita.

Pertama, kami memang terlalu teliti dengan koreografi dan spacing (penggunaan ruang) sepanjang tempoh latihan. Koreografi abg.Khalid memang susah kalau nak dibandingkan dengan universiti lain. Banyak berlari dan curi langkah. Jadi, kesilapan yang sedikit mungkin akan membawa kepada kemalangan haha! Usah ditanya berapa kali kami terjatuh semasa latihan. Perlanggaran dan pergeseran yang tak sepatutnya dilihat. Secara peribadi aku kira UPSI nampak lemah dalam aspek ini. Mungkin itu antara yang dikatakan hakim sebagai tertib menari.

Kedua, oleh kerana terlalu banyak masa dihabiskan untuk koreografi, kami tidak sempat memperincikan pergerakan tangan. Kami telah mencuba. Banyak kali. Tetapi masih terpengaruh dengan kebiasaan. Masing-masing ada gaya tersendiri dan susah untuk diubah dalam masa yang suntuk. Tapi, keseluruhannya masih memuaskan walaupun aku akui yang UPSI lebih hebat dari segi persamaan tangan ini.

Ketiga, aku sangat memuji koreografer kami yang aku anggap sangat kreatif dalam menghasilkan bentuk-bentuk yang abstrak dan lain dari yang lain. Dari menegak jadi melintang, dari bulat jadi anak panah, dari sebaris jadi berpasangan. Beliau tahu bagaimana untuk menghasilkan tarian yang tidak membosankan dan nampak bertenaga. Aku paling suka bahagian taksim dan buka langkah. Setelah setahun kami berzapin, baru kami sedar betapa lemahnya pergerakan tarian-tarian kami sebelum ini.

Keempat, anda mungkin nampak persembahan kami kurang bertenaga walhal kami sudah bermandi peluh. Memang itu hakikat kalau anda menonton melalui video rakaman dan bukan secara langsung. Pengalamannya berbeza. Apapun anda perlu menyaksikan kesemua kumpulan yang bertanding. Kemudian barulah anda boleh menyaksikan keunikan UIAM hehe.

Jadi, apa pula komen anda?

1 comment:

nota.kematian said...

salam.
pertama kali ikut serta menonton secara langsung dan secara dekat pertandingan zapin.
memang menyeronokkan.

harap harap dapat uploadkan pasukan pasukan lain juga, terutamanya dari UNiversiti Malaysia Pahang.
=)
terima kasih