09 March 2005

Di Penghujung Semester

Setiap kali tibanya penghujung semester, setiap yang bernama pelajar pasti akan dihimpit kesibukan. Assignment, case presentation, report and second test will filling all the days. Mujur pengalaman mengatasi segala. Sekurang-kurangnya aku tidaklah terlalu tertekan dengan hampir kesemua kerja-kerja aku akan berakhir penghujung bulan ini. Namun aku terpaksa membataskan masa untuk bersama dengan perkara-perkara yang tidak bersangkut paut dengan pelajaran. Nasyid, puisi, dan MRC sekadar sempat dijeling sahaja.

Selepas ini, demam final exam pula akan melanda semua warga Taman Ilmu dan Budi ini. Dan saat itulah, dirasakan seperti hendak berhenti belajar. Kerisauan tahap maksimum kerana dirasakan semakin banyak yang dibaca, semakin banyak pula yang kita tak tahu. Dan di sinilah motivasi diri yang kuat amat diperlukan. Jika tidak, akan terjadilah kes yang pernah berlaku pada kawan-kawan seperjuangan suatu masa dahulu. Putus asa di tengah jalan. Jika dulu kami bergelak ketawa bersama, kini mereka hilang entah ke mana. Antaranya adalah Hussin dan Azmi, dua orang teman baik aku seketika dahulu. Apa yang berlaku ke atas mereka memberi impak yang cukup kuat kepada aku akan peri pentingnya semangat dan motivasi diri demi meneruskan perjuangan yang telah dimulakan. Moga Allah memberi petunjuk-Nya kepada aku yang asyik lupa ini.

No comments: