25 June 2008

Hanya Satu Yang Tidak Terpisahkan

Ikuti langkah berikut ini:

1. Pertama, temukan kesemua hujung lima jari kedua-dua tangan kiri dan kanan anda. Jari tengah ditekuk ke dalam (lihat gambar).

2. Kemudian, 4 jari yang lain pertemukan hujungnya menjadi 5 pasang jari yang bercantum.


3. Permainan dimulai, 5 pasang jari tetapi hanya 1 pasang yang tidak terpisahkan...


4. Cubalah membuka (renggangkan / pisahkan) hujung kedua-dua ibu jari anda. Anggaplah ibu jari mewakili ibu bapa kita. Ibu jari mudah dibuka kerana semua manusia mengalami sakit dan mati. Dengan demikian ibu bapa kita akan meninggalkan kita suatu hari nanti.


5. Tutup kembali ibu jari anda, kemudian buka jari telunjuk anda. Anggaplah jari telunjuk mewakili kakak dan adik kita. Mereka memiliki keluarga sendiri, sehingga mereka juga akan meninggalkan kita.


6. Sekarang tutup kembali jari telunjuk anda, buka jari kelingking. Anggaplah jari kelingking mewakili anak-anak kita. Cepat atau lambat anak-anak juga akan meninggalkan kita.


7. Selanjutnya, tutup jari kelingking anda dan bukalah jari manis anda. Hairan bukan kerana jari tersebut tidak boleh dibuka, direnggangkan atau dipisahkan hujung kedua-duanya. Kerana jari manis mewakili suami dan isteri, selama hidup akan terus melekat antara satu sama lain.


...barangkali kerana itulah cincin perkahwinan disarungkan ke jari manis :)


p/s: kalau bijak, jari tengah mewakili apa?

5 comments:

Riduan Khairi said...

Betul juga apabila difikirkan.

Ahmad WM Omar said...

Amazing!

wah yun kua said...

hehehe...unik2...

azz said...

jari tengah mewakili hubungan kte ngan mati kot.. takpon umur..

an-nidxam said...

jari tgh mewakili diri kite sendiri :)