09 January 2009

09.01.09: Teruja Apabila Teruji

Tahun baru.
Kerja baru, pejabat baru, jawatan baru, boss baru dan suasana baru. Aku teruja untuk mendepani segala macam hal baru yang akan menerjah. Aku teruji kerana tak tahu lagi apa sebenarnya yang akan terjadi. Yang pasti ia akan berlaku. Kepastian yang tak tentu.

2008 adalah tahun bekerja. Dapat kerja, buat kerja, cari kerja, berhenti kerja di jabatan lama, sambung kerja di jabatan baru, dan ponteng kerja pergi IKEA hahaha. Mengerjakan orang sahaja yang belum pernah hehe. Pengalaman paling menarik semestinya ketika terbang ke Hangzhou China dan mendaki puncak menara berkembar menghadiri temuduga Petronas. Kedua-duanya memberi maklum balas positif kepada aku. Nantikan hasilnya tahun 2009 ni.

Semakin ke penghujung tahun, kerja makin susah, cari kerja pun susah, temuduga bertambah susah, melayan kerenah orang lagilah susah. Justeru sepanjang bulan Disember 2008 aku cuba untuk bersenang-senang. Setiap hujung minggu aku memanjakan diri.. cewah. Bercuti ke UPM (haha siapa yang tahu, dia tahulah) ke Port Dickson, Ulu Yam dan Teluk Cempedak. Cuma jemputan ke Kuala Linggi sahaja yang tak berkesempatan nak ditunaikan. Saja-saja melepaskan lelah. Konon-konon sempena bulan kelahiran. Semua-semua pun kawan yang belanja. Berbanyak-banyak terima kasih kepada kalian :)

Naik ke langit sudah, turun ke bumi pun sudah, berpenat sudah, berehat pun sudah. Awal 2009 aku membawa semangat-semangat baru. Meletakkan harapan kepada 2009 untuk membentuk batu-batu asas kepada kejayaan karier. Kalau aku masih kekal di syarikat sekarang, aku akan gunakan sebaik-baiknya. Banyak peluang berlegar-legar di dalam jabatan ni. Prospek kerja pun besar. Tapi kalau aku berpindah ke syarikat lain, aku akan gunakan tiap-tiap pengalaman yang ada. Kumpul duit banyak-banyak dan cepat-cepat hantar mak ayah aku ke Mekah. Jangan tak tahu, dulu-dulu aku mendaftar di UIA pun menggunakan duit Tabung Haji mereka, maka aku mesti lekas-lekas menebusnya semula. Tak mengapalah kalau aku pergi dan balik kerja berhimpit-himpit di dalam LRT. Kahwin? Mak aku cakap, bukan aku yang cakap ya. Haha mak aku cakap, kahwin lambat-lambat pun tak mengapa. Supaya ahli keluarga boleh menikmati puas-puas duit gaji aku. Huhuhuhu~

2009.
Ada harapan cuba disinarkan. Khuatir harapan akan tinggal harapan? Pedulikan. Harapanlah yang membuatkan kita lebih menghargai rasa teruja apabila teruji. Bukankah harapan yang selalu membuatkan kita berusaha untuk menjadi lebih kuat?

5 comments:

DA1882 said...

mak bapak ko mmg kool. ehhehe.

♥ NANA ♥ said...

UPM, yg tahu...tahu la..hehe~
sy dh penat ngn upm..rasenye maman lagi muak...hehe :D

Anonymous said...

AKU BENCI PEKIDA
aku dari kg laloh kuala krai kelantan, budak pekida sini memang samseng, boss nya usop pahi memang kaki samseng, yusni lagi teruk, brahim boyo, awi tok awang kekcok, suha ini sebahagian yang aku boleh sebut, tapi ramai lagi lah, mereka ni semua kaki pukul, tarik kereta, peras ugut orang, curi kereta, kaki mabok, buat kacau kedai kopi dan macam macam lagi lah memang teruk pendek kata keselamatan kampong memang terancam, pk la boss pekida.

Anonymous said...

wawawa..
khabaqnya syarikat myk nak kluar offer letter...
insyaAllah, beroleh rezeki yang molek2 lepas ni..
ok la.. xyah panjang2..
aku paham gaji pertama, atau mungkin kedua dan juga ketiga untuk mereka yang terdekat dan tersayang..
so, aku book gaji keempat k??
belanje, belanje, belanje!!!
hahahahahaha

-atbk-

♥ NANA ♥ said...

abg nizam,
hehe, penat ngan UPM sebab lepas FESZAM aritu, dpt rehat like almost a week b4 ktorang kena bertolak ke UPM smule utk AUG 2008. bkampung kat sane almost 2 weeks! hehe...tp pngalaman yg best. masam2 manis seme ade ;) tp pasni, x larat nk g upm lg...hehe~