31 August 2005

Ambang Merdeka… Ambang Kegemilangan MRC 2005/2006.















Buat pertama kalinya aku tak menghiraukan pandangan orang sekeliling. Di tengah-tengah lautan manusia di tangga besar UIA, aku melompat dan menjerit meraikan kemenangan Mahallah Ali. Kami berjaya menggondol tempat pertama dalam Pertandingan Kibarkan Jalur Gemilang Antara Mahallah sempena bulan Kemerdekaan UIAM menumpaskan Safiyah dan Ameenah yang berada di tangga kedua dan ketiga. Saat diumumkan keputusan, masa tu memang aku dah tak tengok orang sekeliling. Terus melompat bersama hampir dua puluh orang ahli MRC Ali yang lain yang datang secara berkumpulan malam itu. Gembira! Puas! Menjerit tak ingat dunia.
















Bila tengok balik video yang merakamkan gelagat kami itu, terasa malulah jugak. Mana taknya, ratusan orang yang lain duduk dan diam menantikan keputusan; tetapi kami dengan selamba berdiri dan melompat betul-betul di depan pentas dengan jumlah ahli yang tak sampaipun dua puluh orang. Minoriti sangat, tetapi perasaan gembira memang dah tak tertahan masa tu. Pastinya semua mata sedang memerhatikan gelagat kami ketika itu. Laungan ALI bergema di tangga besar tempat berlangsungnya program Ambang Merdeka. Dan semua yang tadinya diam akhirnya turut sama menyahut laungan Ali menghingarkan lagi suasana apabila mendengarkan sorakan kami.
















Yang penting, malam itu aku puas! Puas kerana kami berjaya membuktikan bahawa mahallah lelaki pun hebat dalam bab menghias-hias ni. Puas kerana pengorbanan tak tidur malam hampir seminggu terbalas. Dan yang paling utama, puas kerana nama Ali sekali lagi bergegar di depan umum. Harapnya, jenama Mahallah Ali sebagai Mahallah Terbaik di UIA (The Leading Mahallah in IIUM) akan terus diiktiraf ramai terutamanya oleh residen Mahallah Ali. Supaya semua residen berasa bangga untuk mengaku mereka adalah residen Mahallah Ali. Supaya mereka tanpa ragu-ragu berusaha mengekalkan dan menjaga nama baik Mahallah yang digeruni ramai ini. Dan akhirnya tanpa berdolak dalih akan menawarkan diri untuk menyertai MRC Ali demi memperkasakan organisasi yang mula menajamkan lagi taringnya! Keranamu Ali, Keranamu Malaysia, Keranamu Agama Kami.

Lagi tentang MRC dan Merdeka:

[zamri] [amir] [mahallahali]

No comments: