21 June 2005

Terlalu Baik

Sungguh sukar menjadi dia yang terlalu baik
tulus hati menghulur segala
murah hati menolong bantu.
Hidup ini satu ujian
menduga ketabahan keteguhan
terkadang hatinya diguris
pernah juga mukanya tercalar
tapi kerana hati merahnya terlalu baik
segala sekadar sementara
esok lusa sembuhlah ia.

Salahkah menjadi dia yang terlalu baik?
terkadang dipermainkan
malah diperbudakkan
Suaranya tidak bisa berkata benci
tangannya kudung daripada reaksi
hatinya tidak tahu apa itu marah
memorinya tidak dapat mengingat dendam
semuanya seketika sahaja
namun yang parah sekian lama
adalah dia… insan yang terlalu baik.

UIAM Gombak
26 Ogos 2002


Sajak ini telah lama aku nukilkan kesan daripada sesuatu yang pernah aku alami dahulu. Tapi hari ini aku kembali merasai rasa yang sama... Hari ini Mahathir dan kak Dila akan menamatkan latihan praktikum mereka di KL Sentral ini. Dan tak kusangka, pemergian mereka telah membawa sejuta erti buat aku untuk lebih mengenali siapa sebenarnya diri aku ini, dan siapa sebenarnya yang layak bergelar sahabat.

Aku redha atas segala ketentuanMu Tuhan.

No comments: