02 October 2005

Deklamasi Angkasapuri 2005

1 Oktober 2005, hampir dua puluh orang pencinta puisi UIAM berangkat ke Auditorium Perdana Angkasapuri untuk rancangan tahunan RTM iaitu Deklamasi Angkasapuri 2005. Kesejukan dewan tak terasa apabila satu demi satu penyair yang bernama besar di Malaysia mengdeklamasikan luahan rasa penulis ternama seperti T. Alias Taib, Dato' A. Samad Said, Ebiet G. Ade, Lim Swee Tin, Rahimidin Zahari, M. Nasir, Ku Seman Ku Hussein, Khalid Salleh dan ramai lagi. Karya-karya mereka dalam genre sajak, lagu puisi, dan dekon berjaya disampaikan dengan berkesan oleh barisan penyair seperti Ogy Ahmad Daud, Syukri Abdullah, Pak Samad, Ramli Sarip, Kopratasa, T. Khalidah T. Bidin, Fauziah Nawi, Sabri Yunus, Roslan Madun dan ramai lagi. (Tapi lagu Islam Hadhari tu macam ada yang tak kena je - baik penyanyi mahupun iramanya - agak tersasar mesejnya).
Diiring alunan muzik moden dan tradisional, suasana malam itu hidup dan segar. Terasa betapa puisi Melayu masih dipandang tinggi martabatnya di atas pentas yang dihias indah itu. Dalam hati, aku berangan untuk menjadi salah seorang penyair yang bakal berentap di pentas sebegitu suatu hari nanti. Atau sekurang-kurangnya menjadi tenaga penggerak menjayakannya. Tak salah aku berangan-angan kan?
Lagi gambar sekitar program: klik di sini.
Tenkiu Amir, coz at last ko sorang jerk yg sudi temankan aku ke Angkasapuri. Razz "dah ke Korea", kak Nurul hilang dalam gurindamnya, Za pulak tak nak layan aku dah, Nas pun tak sudi, kak Hajar sibuk dengan Sue & Sofi... jangan marah sume. Sebagai hadiah, ambiklah sume gamba2 yang aku dah edit utk ko tu. Lawa siot! Nanti letak banyak2 kat FS. Nape la aku tak ambik gambar byk2 kat tangga firaun ari tu..

1 comment:

NASRIAH ABDUL SALAM said...

maaf lah sangat2...balik dari sental pizza kat JJ ari tuh nas teringin nak gi..tapi sekali demam laa cik abang..sampai ke hari nih..harap2nya tidak laa denggi suspected!

per2 pun lain kali kita gi lagi bila ada peluang k!jangan lupa ajak plak yer