29 June 2008

Akademi Nasyid Minggu 2

Konsert kedua Akademi Nasyid nampak lebih tenang kali ini. Taklah aku tercungap-cungap mengejar skrip Hafiz sang pengacara sepertimana minggu lepas.

Azhan terus menjadi pilihan utama aku. Azhan tetap memukau. Sangat original dan sangat mengesankan. Bikin meleleh air mata hehe. Entah berapa puluh kali aku sudah mendengar lagu Kepadamu Kekasih dinyanyikan. Tetapi Azhan telah memberikan sentuhan yang paling terbaik untuk lagu ini. Menewaskan M. Nasir, Ramli Sarip, Siti Nurhaliza apatah lagi Mawi. Aku menjangkakan Azhan akan semakin berani dan berkeyakinan. Jika itu benar, Azhan bakal bergelar juara.

Tiga Terbawah (Bottom Three)
Persembahan Sofeya pada minggu lepas sebenarnya lebih baik daripada minggu ini. Prestasi mereka sedikit menurun dan penyingkiran menjadi hukuman. Kali ini aku terperasan salah seorang ahli kumpulan Farhan memiliki lontaran suara yang sangat tinggi. Meremang bulu roma mendengar suaranya. Tapi kelebihan itu membuatkan harmoni suara mereka bertiga adakalanya tidak seimbang. Namun terlihat peningkatan pada persembahan mereka minggu ini. Aiman pula semakin sengau hingga lirik lagu menjadi tidak jelas. Justeru aku kira, walaupun Aiman berada di kedudukan carta sms yang sangat selamat, namun dia gagal mendapat markah yang tinggi daripada juri membuatkan dia hampir-hampir tergelincir.

- In Heart -

Kumpulan Nasyid Komedi
Gelaran kumpulan nasyid komedi dan nakal kepada Muslim Voice seharusnya memberi panduan kepada kumpulan ini untuk mencipta imej tersendiri. Jika berjaya, Insya Allah mereka mampu pergi lebih jauh lagi dalam industri ini. Meski lagu Teman Sejati telah banyak kali dinyanyikan secara acapella, mujur Muslim Voice masih kreatif memberikan kelainan. Kumpulan In Heart pula, kata Farihin, rap mereka merosakkan persembahan. Walau bagaimanapun mereka berjaya menonjolkan persembahan yang bertenaga dengan penguasaan pentas yang baik. Dibandingkan dengan minggu lepas, gubahan lagu mereka semakin menyegarkan dan paduan suara juga semakin bertambah baik.

Masih Sama
Peserta-peserta lain masih berada di tanda aras yang sama. Cicik masih kekal mempersonakan tetapi gayanya sama sahaja seperti minggu lepas. Satu hari nanti Cicik harus cuba meninggalkan gitarnya dan menyuntik sedikit kelainan. Rupa-rupanya dia menganggur dan mencari duit dengan menyanyi di jalanan Kampung Baru. Bagusnya dia kerana memilih Akademi Nasyid untuk memajukan diri dan bukannya akademi yang lain.
Eda, Ana, Shahrizal, Voice of Men dan Dvision masih belum mampu menawan hati aku. Tapi minggu ini Shahrizal pula yang terlalu banyak tersenyum kan huhu..

Farihin ada menyentuh tentang penguasaan pentas di ruang A, ruang B dan ruang C. M. Nasir pula menyebut tentang reaksi peserta terhadap kamera. Tapi sehingga ke hari ini kebanyakan peserta masih ragu-ragu untuk bergerak. Apakah nasyid mesti hanya berdiri tegak? Mari kita tanya Ustaz Asri yang pakar membuat formasi di dalam persembahan.
Persembahan pilihan aku minggu ini mengikut ranking:
1. Azhan
2. Muslim Voice
3. In Heart
4. Cicik
5. D Vision
6. Voice of Men
7. Shahridzal
8. Ana
9. Farhan
10. Eda
11. Sofeya
12. Aiman

2 comments:

Anonymous said...

bukan minggu lepas ade nyanyi thank you Allah ke...? grup pe tah, nyanyi acapella

-atbk-

Nizam Ahmad said...

iye... thank you Allah by Muslim Voice. acapella tu trademark Muslim Voice