01 February 2011

Shaolin

Entah mimpikan apa, aku turutkan sahaja pelawaan seorang kawan untuk menonton tayangan larut malam. Asalnya nak menonton Green Hornet tapi dah kehabisan tiket. Pilihan kedua adalah Shaolin lakonan Andy Lau, Nicholas Tse dan Jackie Chan.

Tema shaolin dah banyak kali dibawa ke dalam filem. Tapi jalan ceritanya tak pernah menjemukan. Sentiasa berjaya menerbitkan rasa kagum pada kelincahan, kekuatan dan keseragaman gerak langkahnya. Cuma sedikit berbeza, filem Shaolin yang aku tonton tadi telah menerbitkan rasa sebak yang sangat mendalam. Rasa kesal yang sangat membuntukan. Semacam ada bom yang nak meletup setiap kali melihat perbuatan jahat Nicholas Tse. Seperti ada kulit yang terhiris setiap kali melihat air mata anak bangsa yang menangisi kematian bangsa sendiri.

Dalam kepala aku hanya memikirkan betapa bodohnya kita berbunuhan sesama sendiri. Dan dalam masa yang sama orang asing sedang menghapuskan seluruh warisan bangsa kita termasuklah keturunan dan zuriat. Terbayang-bayang betapa sengsaranya saudara-saudara kita di Mesir yang sedang bergelut sesama Islam dan dalam masa yang sama ditertawakan Amerika dan Israel. Dalam filem Shaolin, aku dapat rasakan penderitaan mangsa perang di seluruh dunia. Membengapkan kepala!

Kalau kalian membaca tulisan ini, aku mohon kalian berkasih sayanglah sesama manusia. Dalam persengketaan dua manusia, tiada apa yang menguntungkan melainkan dua hati yang semakin terjarak jauh dan menjauh. Apatah lagi pada Tuhannya.



Esok, biarkan aku pergi dalam damai...



No comments: