20 February 2011

Undang-undang Berkawan

Undang-undang berkawan ada lima:

1. Untuk mendapat kawan yang baik, kita mesti dahulu menjadi kawan yang baik. Kalau tak mahu kawan memungkiri janji, kitalah yang dulu mengkotakan janji. Kalau tak mahu kawan melupakan kita, selalu-selalulah mengingati mereka. Kalau tak mahu mereka datang lewat, kita mesti dulu tiba cepat.

2. Jika ada yang berkawan dengan semuaaaaaa orang, dia sebenarnya tidak berkawan dengan sesiapapun. Kalaupun ada 4000 kawan di facebook, ianya tak lebih daripada sekadar senarai. Kawan sebenar tidak berkawan dengan semua orang.

3. Kawan yang datang dari bisnes adalah lebih baik daripada bisnes yang datang dari kawan. Janganlah menggunakan kawan untuk tujuan memajukan bisnes kita sendiri. Jangan mengambil kesempatan atas kesukarannya mengatakan "tidak" pada setiap permintaan kita.

4. Kita suka kawan yang sentiasa mencari masa untuk bersama dengan kita. Tapi kita mesti LEBIH sukakan kawan yang boleh bersama dengan kita tanpa perlu dia mencari-cari masa untuk kita. Jam 4 pagi pun masih boleh balas "sms" kita.

5. Dengan kawan, kita tak perlu memberikan alasan atau justifikasi. Memegang jawatan seorang kawan sudah memadai untuk dia memahami kita. Kalau sampai kita terpaksa memberikan jawapan berjela-jela pada setiap buruk sangka dia, itu bukan kawan namanya. Hatta musuh pun tak akan percaya pada alasan yang berjela-jela.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri dan untuk kawan-kawan yang kita suka :)



Bekerja = Mengerjakan. Berkawan = Mengawankan?
Hahaha. Undang-undang berkawan tak sama dengan undang-undang mengawan tau! :p



No comments: