19 February 2011

Pengumuman Pertunangan


Adakah perlu untuk dihebahkan pertunangan? Mari kita menimba ilmu serba sedikit dari artikel-artikel yang aku jumpa di internet. Aku dah ringkaskan, sebab aku tahu ramai orang tak suka membaca ayat berjela-jela huhu.

Ada dua jawapan untuk soalan di atas yakni harus untuk dihebahkan dan sunat untuk menyembunyikannya. Emm dua hukum yang bertindih antara satu sama lain. Nak umum atau tidak ni?

***
1. Harus dihebahkan: Tidak ada halangan dalam mengumumkan pertunangan secara syarak kerana hukum asalnya adalah harus dan tak ada pun nas mahupun dalil yang melarang atau mengharamkan pengumuman pertunangan.

2. Sunat disembunyikan: Ada juga golongan yang tidak menggalakkan pengumuman pertunangan: "(Dan) sunat (memendekkannya) iaitu khutbah (nikah) dan (mengiklankannya) iaitu pernikahan, berlawanan dengan pertunangan, maka hendaklah disembunyikan" - Kitab Al-Syarhu Al Kabir oleh Sidi Ahmad Al-Dardir, Jilid 2 Mukasurat 216.

Ada hadis tentang larangan menghebahkan pertunangan. Tetapi ia adalah hadis yang dhaif/lemah: "Zahirkanlah pernikahan dan sembunyikanlah pertunangan" - Riwayat Ad-Dailami (Musnad al-Firdaus).

***

Kesimpulan dari pembacaan aku sendiri, adalah boleh dihebahkan pertunangan sekiranya ia tidak mengundang hasad dengki orang sekeliling dan boleh juga untuk tidak menghebahkannya kerana hukum asalnya adalah harus. Sebaliknya, jika yakin akan ada orang yang dengki dan mungkin melakukan hal-hal yang tidak baik terhadap mereka sehingga memutuskan pertunangan dan mengaibkan pasangan, adalah dinasihatkan untuk menyembunyikannya sebagai langkah berhati-hati demi keselamatan semua pihak. Maklumat lanjut boleh rujuk di muhammad1987.blogspot.com.

Aku tak rasa ada yang dengki atau busuk hati sekiranya aku bertunang kan? Ada tak? Jadi aku mengambil kesempatan ini untuk mengumumkan pertunangan aku yang mungkin berlangsung pada hari Sabtu 29 Februari 2011 ni nanti. Maaf jika kalian kecewa. Haha ada ke tarikh 29 Februari tahun 2011 ni? Terima kasih kerana membaca tulisan blog yang panjang berjela-jela ni! :)



Gambar: Selamat pengantin baru buat Zusuff Kan dan isterinya yang telahpun selamat dinikahkan pada 5 Februari lepas. Moga berbahagia sampai ke syurga amiin :)




2 comments:

Pirate said...

owh! hahaha

Jejaka Desa said...

Cepat2 la menikoh...