15 October 2011

Demi Sebuah Kegilaan

Hampir sebulan aku tak menulis kan? Semuanya demi sebuah kegilaan hahaha. Begini ceritanya. Kami terpaksa mengecat dan membersihkan rumah sewa baru pada setiap hujung minggu sepanjang bulan September. Berpindah dari rumah lama ke rumah baru. Berhijrah dari cerita lama ke buku baru. Insya Allah ...

Dan inilah kegilaan aku selama sebulan yang lepas. Gila menyiapkan rumah!


Aku punya cita-cita untuk memeluk Menara Eiffel di bandar Perancis. Teringat kegilaan aku pada filem "Eiffel Im In Love" lewat tahun 2003. Karya orang Indonesia yang selalu buat aku hanyut dalam ayat-ayat cinta mereka. Paris diangkat sebagai kota cinta yang paling romantis kewujudannya.

Nah! Sekarang aku ada kota Paris di dalam rumah sendiri! Hasil karya rakan serumah. Sekurang-kurangnya gitar bisu ini sudah ada teman di sisinya. Lebih menggembirakan, ada kota Kuala Lumpur di luar balkoni. Jadi katakan pada aku sekarang, di manakah tempat yang lebih baik selain daripada rumah sendiri ? Siapakah teman yang lebih baik daripada hati dan jiwa sendiri ?


Aku gembira dengan apa yang aku ada sekarang. Rakan serumah yang memahami dan kediaman yang menenangkan walaupun semuanya hanya pinjaman sementara. Kadang-kadang kita hanya memerlukan sedikit kegilaan seperti ini demi melupakan sekelumit kesedihan :)




p/s: Yang cerdik pandai pasti tahu bahawa ini bukanlah cerita tentang rumah baru, tapi kehidupan baru ...


1 comment:

logorithm said...

Wow! Bersemangat sungguh menghias rumah sewa! Cantik!