07 January 2011

Anugerah Juara lagu ke 25 - 2011

Selalunya mudah untuk aku membuat pilihan juara. Tapi kali ini, hampir semua lagu punya kekuatan sendiri. Jadi aku senaraikan saja lagu pilihan mengikut turutan potensinya untuk menang. Esok aku nak menonton raptai penuh AJL 25 di Bukit Jalil (terima kasih Haina!). Jadi carta ini mungkin akan berubah selepas tengah malam esok. Apapun, kita tengok carta setakat hari ini ya :)

1. Drama King – Taja/Teja/Meet Uncle Hussain
Bait-bait lirik lagunya sangat tepat dengan setiap melodi. Ayat perli, melodi pun berbunyi sinikal. Ayat marah, melodi pun berbunyi marah. "Kau bertakhta bagai maharaja di atas lembah..." Fuh sangat sinis!

2. Cinta Sempurna – Yuna
Sekali dengar dah cukup buat aku melayang-layang dilamun cinta. Yuna punya karisma yang mampu mengangkat lagu ini ke tingkat paling sempurna. " Tak mampu untuk menanggung sebuah cinta sempurna.. aku hilang dalam kewujudan..." Kadang-kadang yang serba ringkas seperti lagu ini kelihatannya lebih sempurna.

3. Hanyut – Audi Mok/Faizal Tahir/Faizal Tahir
Gemersik suara Faizal agak lain daripada biasa. Ada nyawa dalam nyanyiannya. Faizal benar-benar meroyan hanyut bersama lirik dan melodinya. Sehebat lagu Cuba dan Sampai Syurga.

4. Pelita – Loque/Loque/A.P.I
Lirik lagu yang sangat mencerahkan hati. Kalaulah ada anugerah lirik terbaik, Pelita adalah pemenangnya. "Kan kupancarkan cahaya seperti pelita. Ke serata dunia yang gelap gelita.."

5. Sofea Jane – Iswandy/Sham/Black Mentor
Terkenang lagu rock 80an dulu-dulu. Gimik lagu ni ada pada tajuknya. "Kau selalu membuat hatiku merasa berat". Memang berat mengenangkan rindu yang terbuku dalam hati.. ahh !

6. Ku Ada Kamu – Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim/Adira AF8
Kekuatan lagu ini terletak pada vokal penyanyinya. Harapnya Adira boleh mengulang semula kehebatannya semasa konsert akhir AF dulu.

7. Berlari – Shazzy Ishak/Tomok
Melodi lagu ni sangat mudah ditangkap akal. Sangat catchy kata orang, Aku dah terbayang Tomok berlari-lari di atas pentas mengikut rentak lagu.

8. Selamat Malam – Audi Mok/Faizal Tahir
Liriknya agak unik dan sangat romantis bunyinya. Itu yang buat aku mahu dengar lagu ni. Tapi aku cepat juga hilang tumpuan bila dengar lagu ni. Awal-awalnya menenangkan, makin lama makin serabut. Bagaimana agaknya kalau orang ucap selamat malam dalam keadaan terjerit-jerit? Hehe.

9. Jahat – Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim/Stacy
Tipulah kalau kalian tak menghentak-hentak kaki bila dengar lagu ni. Semestinya Stacy akan menari bersungguh-sungguh nanti. Tapi bila dengar lama-lama, muziknya agak serabut.

10. Noktah Cinta – Ajai/Sheikh Qalam/Hafiz AF7
Melodinya persis lagu cinta biasa-biasa. Belum mampu menandingi lagu-lagu cinta Aizat. Mungkin sekadar memenuhi kuota 14 finalis.

11. Kebahagiaan Dalam Perpisahan – Edry Abdul Halim/Edry Abdul Halim/Shahir AF8
Sama seperti lagu Noktah Cinta. Entahlah, aku rasa lirik lagu ni kurang sesuai dengan melodinya. Aku pernah dengar lagu ni dinyanyikan dalam versi melayu asli dan nasyid. Dan hasilnya lebih menusuk kalbu huhu!

12. Tolong Ingatkan Aku – Ana Raffali
Kalau dalam kategori novel, lirik lagu ini boleh dikira sebagai bacaan sastera berat. Ditambah dengan sebutan Ana yang kurang jelas, mesej lagu ini mungkin payah untuk dihadam pendengar. Tolong ingatkan aku lirik ini tentang apa ya?

13. Ekstravaganza – Sam/Bunkface
Lagu ni kurang menyengat berbanding lagu-lagu Bunkface sebelum-sebelum ni.

14. Mencari Konklusi – Noh/Noh/Hujan
Melodinya agak lemah dan tak mesra di telinga pendengar. Lagu ini sepertinya satu bahan eksperimen oleh Hujan.


Apapun semua lagu tetap hebat. 30% penentunya terletak pada persembahan di atas pentas nanti. Jumpa di Bukit Jalil nanti ya hehehe.

2 comments:

^OyiEn-o-fAraH^ said...

Haha ko persis pengkritik lagu yang punya pengalaman panjang..karier terbaru ke??

For me, aku suka hanyut..sebab permulaan yang perlahan seperti luahan kata-kata, a bit harder bile time bridge+chorus utk ekspresi kesungguhan menyesali...

ko patut dengar versi akustik bro..terbaik..

P/s:BTW aku bukan peminat FT k..

muhammad heikal said...

puhleez la..waktu hujung2 tu pancit ok...hanyut la sgt...

eh, camne tadi rehearsal...agak2 sapa persembahan menarik?