14 January 2011

KHURAFAT: Lebih Baik Duduk Rapat-Rapat

Masuk, duduk dan khusyuk. Tumpukan perhatian ke layar putih. Jangan hiraukan telefon bimbit dan jangan berbual sangat. Aku yakin, Khurafat akan buat kalian nak duduk rafat-rafat (baca: rapat-rapat) .... isteri memeluk suami. Adik memeluk kakak. Kawan-kawan memeluk baju sejuk sendiri haha.

Permulaan filem agak membosankan. Klise drama Melayu. Kesan bunyi yang dibuat-buat dan aksi rasukan persis Exorcist. Tapi... bersyukurlah untuk 15 minit yang membosankan ini. Kerana 60 minit yang seterusnya akan membuatkan kalian sesak nafas!

Adegan di dalam kereta ketika Aisyah (Liyana Jasmay) keluar dari hospital cukup mendebarkan jantung. Makhluk yang duduk diam di kerusi belakang adalah biasa. Tapi kalau "dia" berpindah ke kerusi di sebelah pemandu dan bergerak pantas ke muka Aisyah, itu sudah cukup membuatkan mata terpejam sendiri! Bergerak pantas, bukan sekadar menoleh ya.

Adegan Johan (Shamsul Yusof) terkurung di dalam bilik mayat memang buat aku sesak nafas. Sehinggakan terdetik rasa hati "cepat-cepatlah habis babak ni." Tak sanggup nak berperang minda memikirkan di manakah lagi makhluk ni nak menjelmakan diri. Aku rasa, makin ramai yang tak akan berani masuk bilik mayat lepas ni.

Aku menonton berempat orang.

Kata kawan yang pertama, filem ni tak mengejutkan dia pun kerana senang untuk menjangka kehadiran makhluk. Ya, kadang-kadang apabila kita tahu "dia" ada di sebelah tapi tak nampak jasadnya, bukankah itu lebih menyeramkan?

Kata seorang kawan yang lain, filem ini sudah cukup untuk membuatkan dia terjerit-jerit di dalam panggung sambil menutup mata dengan lima jari. Khurafat bukan seperti Ngangkung dan Hantu Kak Limah yang lebih lawak daripada seram. Khurafat memang filem seram.

Seorang lagi kawan hanya mendiamkan diri. Barangkali dia kematian idea dan cuba membanding-bandingkan filem ini dengan filem Melayu yang lain. Pergilah tonton Khurafat, mungkin kalian boleh membantu dia membuat perbandingan :)

Kata aku? Aku sukakan penutup filem ini. Cepat, tepat dan padat. Tak perlu nak tunggu lama-lama sekadar untuk tahu pengajaran cerita. Tak perlukan skrip yang berjela-jela untuk tahu punca angkara. Satu yang kalian perlu tahu, lari dari perjanjian syaitan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan! Benarlah, dosa syirik itu tak terampunkan manusia apatah lagi Allah Maha Pencipta.

Masuk, duduk dan khusyuk. Kemudian pakat duduk rafat-rafat haha. Selamat menonton :)


2 comments:

Nizam Awang Brahim said...

Koi belum dapat nengok lagi cerite ni.

Nizam Ahmad said...

rugi tak tengok. sila beli tiket sekarang! hehe