12 January 2011

Bersediakah Kalian Kalau Facebook Ditutup?

Ada apa dengan Facebook? Datangnya bagaikan marijuana.

Sehinggakan ramai yang bergantung hidup padanya. Kalau tak punya Facebook, maka sambutan hari lahir akan dilupakan, tiada lagi aktiviti percutian ke sana sini, tiada tempat untuk berbangga dengan kasut baru, wajah baru, bikini baru. Tiada tempat untuk memberitahu dunia bahawa "Kami anti Ana Rafali". Oh! Kasihan Ana Rafali. Tanpa Facebook, hidup adalah membosankan.

Lebih ironi, ada juga yang bergantung nyawa padanya. Kalau kecewa, maka caci maki berhamburan. Kalau putus cinta, maka dibuatnya kira-kira detik untuk membunuh diri. "45 minutes before heaven". Itupun kalau beroleh syurga. Lalu berduyun-duyunlah rakan bersuara prihatin bertanyakan itu ini.

Ada juga yang bergantung kerja dengan Facebook. Log masuk Facebook dapat RM100 sehari. Promosi ubat kuat dengan pautan di foto. Pagi-pagi ke pejabat, buka komputer, buka Facebook. Sehari tak menjenguk Facebook, seharian mengantuk di meja pejabat.


Di sini juga tempat mencari rakan, mencari jodoh, dan mencari fasal. Yang pendiam boleh jadi peramah di sini. Yang bujang boleh bertemu jodoh di kotak mesej. Yang dah berkahwin boleh bercerai-berai di dinding komen. Apakah tega cintamu juga diuji di sini..?

Ada apa dengan Facebook? Kerana kalian semua ada Facebook, kerana itulah Facebook ada. Facebook hanya akan ditutup apabila tiada siapa lagi yang mahukannya. Benarkah?


Facebook pernah merampas kekasih-kekasih blog aku dulu. Tak mengapa, bila nanti Facebook ditutup, aku masih punya blog dan kekasih-kekasih itu pasti akan datang kembali merayu...

1 comment:

Meer Miller said...

Ari tue kecoh jgk bila dikatakan 15 march 2011 fb akan ditutup... eheh! agaknya kalo tutup beneran kita masih ada daerah ini mungkin untuk berukhwah.... eheh!